„Lidl je levný“ – utkvělo mi v hlavě slovní spojení z reklamy na německý obchodní řetězec působící po celé Evropě. Při návštěvě obchodu jsem uznala, že tato reklama nelže. A protože my Češi máme levné věci rádi, je Lidl Čechy poměrně oblíbený. Nakoupíte tam všechno – od šamponu na vlasy přes pečivo a zeleninu po omáčku na špagety, čelovku, konzervu pro psa a nepromokavou bundu. Nyní se však zdá, že moje dlouhodobá paměť se nenávratně přepisuje. Lidl vnesl uragán do mých mozkových synapsí, kde po léta panovalo bezvětří. Lidl rozvířil vody českého Facebooku. „Lidl je reklama na trenky s černým klukem, která mi vzala zbytky iluzí.“, hlásá nová zkratka v mém mozku, která se pevně zahnízdila v dlouhodobé paměti.
Asi jste to viděli. Leták na pánskou módu z Lidlu s modelem tmavé pleti. Leták, který vyvolal vášnivou diskuzi, jež zaplavila sociální sítě.
Žiji ve světě, kde mě v obchodě obsluhují Vietnamci, pro koření a fazole chodím k Libanonci, na jídlo si skočím k Indům, přečtu si zprávy psané Romem, do bytu si koupím lampu vyrobenou Maďarem, cvičit chodím s Židem a zuby mi spraví Rus. Leták s černochem mě tedy nemůže zaskočit.
Černoši a černošky v letácích s módou mi navíc vždycky přišli fotogeničtí. Když jsem byla dítě, připadalo mi, že jim sluší i pyžamo a záviděla jim. A až do dnešního dne jsem si stále myslela, že Češi lidi afrického původu tolerují.
Dnes už černým klukům a holkám nezávidím. Setkávat se na každém rohu s nenávistí - jen proto, že vypadám, jak vypadám - to musí být dost šílené. Mezitím totiž Čechy ovládl strach a panika. Ten, kdo je černý, vás určitě chce okrást, znásilnit a pak zabít. Je jen otázka, v jakém pořadí.
„Proč se ve vašich letácích pro naší Českou republiku neustále objevují modelové negroidního typu?“ ptá se jistá Bohuslava Lobotková. „Takovouto reklamou si odradíte spousty vlastenců-zákazníků,“ říká Miroslava Kapalová. To další, co psala, se až stydím reprodukovat, ale bylo tam něco o darmožroutech, parazitech a Čechách pro Čechy.
„Žijeme v Evropě v 21. století, kde spolu soužijí různé rasy. A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více ze světa totiž poznáte, tím větší toleranci vůči jiným máte. Proto jsou naši modelové ze všech koutů světa. Stejné fotky však najdete i v dalších zemích, kde působíme. Lidl nemá pro každý stát kolekci jiných modelů.“ Odpověděl Mirce Lidl Česká republika.
A diskuze může začít. Vyjádřit se k této problematice neopomněli ani ministr zemědělství Jurečka či ministr pro lidská práva Chvojka, kteří obchodní řetězec podpořili na Twitteru. Je to zajímavé zpestření v kauze ptačí chřipky, která zaplnila média.
„Where is… to… Lidl tady?“ nezapomenu na manželský pár, který se před x lety v Řecku pídil po svém oblíbeném obchodě. „A ještě se jich zeptej, jestli je tu ten Lidl jen jeden, nebo jestli jsou tu dva!“, apelovala tenkrát tazatelova paní na svého manžela. "Only one," povídám, abych je neuvedla do rozpaků. K čemu je na jednom místě třeba více Lidlů do dnešního dne netuším, zato ale už vím, jak neprodat v Čechách trenky. Oblečte je na černého kluka a potenciální zákazníci dostanou infarkt, takže nebude, kdo by nakupoval.
Až je v nemocnici bude ošetřovat Keňan, pravděpodobně si budou myslet, že zemřeli a jsou v pekle.
Mě zaujal komentář Veroniky Flíčkové. A co si o této kauze myslíš ty?
Související články:
Respektuj bližního svého
Nesouhlasím s tvým názorem, ale...
Síla předsudků