Už víme, zda si chceme pořídit nějaké vozidlo, už si dovedeme vybrat, jak má být velké, jaký má mít pohon, dokonce už víme, kde si je chceme koupit. Teď budeme v našem seriálu pokračovat dál a mrkneme se na to, co si ohlídat při výběru a koupi konkrétní ojetiny.
Pro začátek si zopakujme, jak má vypadat předvýběr auta - nejřív si řekneme, k čemu je potřebujeme a kolik toho najezdíme, podle toho si vybereme velikost vozu a pohon. Pak si spočítáme, kolik do toho chceme vrazit peněz. Když tyto veličiny zadáme do vyhledávače různých inzertních webů nebo autobazarů, uvidíme, co si asi tak můžeme dovolit. V tuto chvíli si výběr můžeme zúžit třeba podle preferovaných značek, výbavy apod.
Co nemohu úplně jednoduše doporučit, tak třídit inzeráty podle najetých kilometrů nebo podle stáří auta. Proč? To stáří auta může být alespoň orientační údaj, ale častým nešvarem u nás je takzvané omlazování, kdy jsou k vozu vystaveny nové doklady, kde je bůhvíjakým způsobem pozměněno datum první registrace, podle kterého se dá alespoň odtušit datum výroby. Díky tomu, že automobilky skoro všechny modely aut po pár letech upravují vydáním nové generace nebo alespoň faceliftem, dá se ten rok výroby alespoň zúžit na několik let podle tvaru světlometů, křivek karoserie apod. Ale to si člověk o tom autě musí něco načíst. A s těmi kilometry je to úplně scestné. Podle průzkumů má u nás každé druhé prodávané auto stočený tachometr, u aut dovezených ze zahraničí je to procento ještě vyšší, přičemž nejčastěji se prý stáčí značky Škoda a Volkswagen. Důvod je jednoduchý - je o ně zájem a špatně se to u nich pozná. Auta tohoto koncernu totiž zvládají s dobrým zacházením klidně půlmilionu kilometrů i více, aniž by to bylo nějak zásadně poznat na první pohled. Takže podvodníkům stačí přeleštit škrábance, vyměnit ohmataná tlačítka a najednou těžko poznáme, že vůz má najeto o 300000 km víc, než kolik uvádí počitadlo tachometru. Pokud se tedy chceme orientovat podle výše nájezdu, musíme mít absolutní jistotu o pravosti této informace. A tu nám málokdo nabídne. Navíc mnohdy není ani tak zásadní, jak je auto staré a kolik toho najelo, jako to, jak se o ně předchozí majitel staral.
Tak. A teď už to můžeme vzít klidně bodově. V jakém pořadí se o co zajímat a na co si dát při výběru auta pozor?
Máš prohlídku za sebou? Teď Tě čeká rozhodování, zda auto vzít nebo ne. Jestli máš omezený rozpočet (jakože asi ano), budeš muset udělat nějaký kompromis. Někdy se budeš muset smířit s tím, že něco na autě nefunguje nebo že v dohledné době budeš muset něco nechat vyměnit či opravit. Nikdy bys však neměl/a dělat kompromis, co se týče legálnosti koupě (nejít do kradeného nebo leasingem zatíženého auta). Všechno ostatní - jestli vzít auto stočené, omlazené, po nepřiznané nehodě - je na Tobě. Každopádně se vždycky rozhoduj s chladnou hlavou a neber nic, čím si nejsi jistý/jistá!
Když nedosáhneš na volant...
S vůní benzínu
"Rychlost nikdy nikoho nezabila..."
Pásy? Pásy. Pásy!
Chceš umět řídit? Tak si vyber autoškolu, co ti dá víc než jen papíry!
Za volantem na okresce i na závodním okruhu - rozhovor s Jiřím Písaříkem
Chci přibližovadlo - co mám hledat?
Vybíráme ojetinu, díl I. - co a kde