Není škola jako škola. Některá Ti dá jen papír s osvědčením, jiná i opravdové vzdělání. A s autoškolami je to obdobné. Je tedy dobré si je otestovat ještě předtím, než zaplatíš kurzovné. Asi nikomu by se totiž nechtělo učit se řídit v plečce na obrázku. Ale těch věcí, na které si dát pozor, je mnohem víc. Pojďme se na ně podívat!
Jsou vzdělávací instituty, obory a předměty, kde jejich praktické využití snad nemůže být jasné ani samotným vyučujícím. Příklady asi není potřeba dávat, určitě Tě napadne spousta předmětů, v nichž nevidíš smysl (teda, nejspíš ten smysl jednou poznáš, ale o tom třeba jindy...). Ale autoškola mezi ně rozhodně nepatří. Tam platí jednoduché rovnítko mám papíry = můžu řídit nebo nemám papíry = nemůžu řídit. Takže by se mohlo zdát, že je úplně jedno, kde si ten řidičák budu dělat, ale úplně tak jednoduché to není.
Když jsem si dělal řidičák na auto na maloměstě, situace s výběrem autoškoly byla celkem jednoduchá - na městečku byly dvě a z nich jenom jedna měla smlouvu s mou střední na cenově zvýhodněném poskytování výuky pro studenty. Takže bylo jasno. A zpětně musím říct, že ač mě instruktoři během výuky dost štvali, nebyla ta autoškola úplně z nejhorších - vcelku dobře nás připravili na testy, před vjezdem do ostrého provozu jsme si vyzkoušeli jízdu v simulátoru, samotné jízdy probíhaly ve třech různých autech a ty modely nebyly ani zas až tak prehistorické. Kdo si však dělá papíry ve větším městě, má možností výběru určitě víc a ne vždycky platí přímá úměra mezi cenou a poskytovanou kvalitou.
Co by tedy dobrá autoškola měla splňovat?
Kompletní ceník - je jasné, že nikdo z nás peníze netiskne a kolikrát máme celkem hluboko do kapsy, takže se snažíme hledat co nejlevnější možnosti. Pokud ale jedna autoškola nabízí výcvik mnohem levněji než většina ostatních, měli bychom se mít na pozoru, protože by se nám mohla ve finále dost prodražit. Pro letošek se běžná cena za kurz pobyhuje mezi devíti a deseti tisíci korun. Pokud po Tobě chtějí výrazně víc, snaží se Tě vzít na hůl, ale pokud najdeš někde autoškolu za třeba 6000, tak bacha na to! Není totiž moc legálních možností, jak srazit cenu tak výrazně dolů. Některé autoškoly se tak uchylují k podvodnému jednání, kdy buď nepřiměřeně zkracují výuku nebo v průběhu výcviku požadují extra poplatky za ujeté kilometry, závěrečnou zkoušku apod. Dobrá autoškola má všechny své poplatky popsány ve veřejně dostupném ceníku a žádné navíc nepožaduje.
Tým instruktorů - že by měl mít každý instruktor odpovídající kvalifikaci, to je samozřejmost. Ale měl by mít i náležité zkušenosti. Můžeš čekat bohaté zkušenosti od čtyřiadvacetiletého instuktora, když právě 24 let je minimální věk pro přijetí do instruktorského kurzu? Řekl bych, že spíš ne. Asi bych spíš hledal školu, kde je i pár školitelů třeba s desetiletou praxí.