"...náhlé zastavení je to, co Tě dostane," tvrdí automobilový guru Jeremy Clarkson. Logice tohoto tvrzení nelze nic upřít. Ba naopak, rychlost je něco, co ty "náhle zastavené" může zachránit. Samozřejmě tím mám na mysli rychlost a rozhodnost lidí, kteří jim přiběhnou na pomoc. Co dělat, když se přichomýtneme k dopravní nehodě?
U dopravní nehody obykle bývá dost zmatek - je tam hluk, je tam křik, všechno, co bylo doposavad urovnané, zorganizované, je najednou rozházené, zdeformované. To rozhodně není situace, která by nás nabádala ke klidu. Proto taky když přijedeš k nehodě, u které už někdo zasahuje (laik, ne profesionál), jedná často dost zmateně. A těžko mu to vyčítat, i on byl určitě tou situací zaskočen a bouračka není něco, co potkáváme každý den, abychom si natrénovali nějakou potřebnou rutinu. Jenže právě klid a rozvaha jsou potřebné faktory bezpečného a úspěšného zásahu u nehody a rutina je něco, co nám může pomoci rozvážného jednání dosáhnout. Proto je dobré si zapamatovat aspoň pár bodů scénáře, který je použitelný u jakékoliv havárie.
Příprave na dopravní nehodu nebo podobnou nečekanou událost nezačíná až se zvukem kroutících se plechů, ale ještě předtím, než se vydáme na cestu. Je to jednoduché - stačí zkontrolovat jenom 4 věci:
Když se někde stane bouračka a když odfiltrujeme ty případy, kdy za to může opilý nebo jinak hrubě chybující řidič nebo třeba technická závada na autě, je to většinou kvůli nečekané nepříjemnosti na vozovce - náledí, nepřehledná zatáčka, štěrk na cestě apod. To znamená, že když se tam už jedna bouračka stala, je celkem pravděpodobné, že se může opakovat. A my v tom mít prsty nemusíme, že ne?
Na stránkách tytozvladnes.cz najdeš 10 + 1 spot o tom, co a jak dělat při dopravní nehodě. Podívej se na ně, zapamatuj si základní rady, a pokud se, nedej Bože, přichomýtneš k bouračce, neboj se pomoct. Ublížit zraněným zpravidla nemůžeš, zachránit je ano. Ty to zvládneš! ;)
Když nedosáhneš na volant...
S vůní benzínu
Pásy? Pásy. Pásy!
Chceš umět řídit? Tak si vyber autoškolu, co ti dá víc než jen papíry!
Za volantem na okresce i na závodním okruhu - rozhovor s Jiřím Písaříkem