Na nákupy přes internet jsme si už zvykli. Nutno říct, že je to super - nemuset se trmácet do obchodu, odhánět dotěrné prodavače, všechno si v klidu porovnat... Ovšem i tady jsou věci, které bychom měli mít na zřeteli.
Tou první je zejména rozhodnutí, zda věc, kterou si kupuji, má smysl objednávat přes net. Jako ne, že by nešlo nechat si z obchodu poslat suroviny na večeři nebo dnešní noviny, ale má to smysl? Někdy ano - když potřebuju udělat velký nákup, který neodvezu autobusem apod. Avšak přes všechny výhody, které online nakupování má, existují pořád případy, kdy je výhodnější si skočit do krámu. Zvlášť, když ten krám je za rohem. Buď tam momentálně může být lepší cena nebo je to rychlejší nebo si kupuju věc, u které se kvalita liší kus od kusu a já bych si rád vybral ten nejlepší. Pokud však nenakupuju zboží denní spotřeby, ale něco dražšího, vždycky se asi vyplatí se na internetové obchody aspoň podívat a udělat si představu o běžných cenách, šířce sortimentu...
Když už jsem se rozhodl, že si něco koupím hezky v klidu svého domova přes net, měl bych chvíli věnovat výběru konkrétního obchodu. Pokud vlezu na stránky eshopu, kde nejsou pořádně napsané identifikační údaje obchodníka (název, adresa, kontakt, IČO), tak tam asi nebude všechno v pořádku. Poskytování těchto informací jim předepisuje zákon, stejně jako uvedení informací o prodávaném zboží, jeho ceně (s údajem, zda je cena konečná nebo zda se ještě připočítávají daně nebo různé poplatky), možnostech platby a dodání zboží nebo reklamační řád. Na netu je eshopů nepřeberné množství a tak fakt nemá žádný smysl nakupovat někde, kde nejsou schopni vyhovět zákonným požadavkům, přestože jsou třeba cenově trošku výhodnější, než jejich konkurence.
Dobré je se podívat i na to, kde vybraný eshop sídlí nebo kde má případné kamenné pobočky. Pokud jsem z Prahy a najdu si obchod, který je třeba v Hodoníně, trochu to omezuje například možnost osobního odběru zboží nebo osobního kontaktu s prodejcem v případě reklamace. Samo o sobě to není žádná závada, ale když mám možnost výběru, proč bych se nepodíval po obchodu, do kterého to budu mít v případě potřeby blízko?
Pokud si objednáváš zboží, které není úplně obvyklé a není zrovna skladem, nebývá od věci si do obchodu zavolat a zeptat se, jaká je běžná doba dodání u Tebou požadované věci. Může Tě to uchránit před nekonečným čekáním na dodávku zboží, které se trmácí na zaoceánské lodi odněkud z Jižní Ameriky.
Kdysi jsme v klubu dostali od sponzora nějaké peníze a za ně jsme si mohli koupit buď fotbálek nebo air-hockey. Chtěli jsme air-hockey, tak jsem ho začal shánět. Na netu bylo asi deset obchodů, které ho nabízely, ale podivné bylo, že všechny měly stejné kontaktní telefonní číslo. Když jsem na něj zavolal, zjistil jsem, že všechny ty eshopy zastupují výrobce odněkud z tramtárie a že na dodání požadovaného produktu se několik měsíců. To by byl průšvih, protože byl prosinec a peníze musely být utracené do konce roku. Kdybych tam tenkrát nezavolal, neměli bychom ani air-hockey ani peníze. Takto máme alespoň fotbálek...
Tak, teď máme vybraný obchod, vybrané zboží a čeká nás výběr způsobu platby a doručení zboží. Způsobů platby bývá na výběr několik. Jedním z nejrozšířenějších je platba elektronickou peněženkou - PayPal, PaySec apod. Výhodou tohoto způsobu je poměrně vysoká bezpečnost - na svůj účet v těchto peněženkách si můžeš vložit vždy jen potřebný obnos peněz a nehrozí tak, že by Ti z nich někdo vytuneloval statisíce. Potenciální zloději to vědí a tak tyto peněženky ani nebývají jejich obvyklým terčem. Pokud však přes internet nenakupuješ častěji, je zařizování PayPalu zbytečně složité a vyplatí se použít jiný způsob.
Většina obchodů nabízí možnost placení kartou přes internet. Ne každou kartou se však dá po netu platit - musí to být takzvaná karta embosovaná (poznáš ji podle vystouplých čísel a písmen na kartě). Některé banky defaultně nastavují nulový limit pro platbu kartou přes internet - je tedy třeba si nejdřív tuto možnost v internetovém bankovnictví povolit a nastavit limit, který zaplacení nákupu umožní. Většina plateb v rámci ČR probíhá v režimu poměrně vysoké bezpečnosti a platbu je třeba potvrdit sms kódem. U plateb do zahraničí (klasicky třeba na ebay) toto ověření požadováno není a k provedení platby stačí znát údaje napsané přímo na kartě. Proto je potřeba si tyto údaje pečlivě chránit a i ten limit pro platby kartou přes internet mít v rozumné výši. Osobně ho mám nastavený jen na pár stovek denně, a v případě platby vyšší částky si jej jednorázově zvednu na ten konkrétní den - kdybych o kartu přišel, zloděj si z ní před jejím zablokováním vycucá maximálně pár stovek...
Pokud nechceš používat k placení ani kartu ani elektronickou peněženku, většinou by to mělo jít buď převodem z účtu (přijdou Ti fakturační údaje, číslo účtu, variabilní symbol, konstantní symbol, datum splatnosti a podobně. Ty to předatluješ na svém internetbankingu do šablony pro jednorázovou platbu a je to) nebo přes platební brány jako je Platba24, Moje Platba nebo třeba ePlatba pro eKonto (aplikace jednotlivých bank, které po Tobě budou chtít přihlášení do internetbankingu, pak Ti rovnou zobrazí předvyplněnou šablonu platby, kterou potvrdíš a zase Tě to odhlásí a přesměruje zpět na stránky obchodu).
Krom dalších méně častých způsobů jako je Mobito (platba přes mobil) nebo naprosto nesmyslná platba složenkou zbývá už snad jen platba na dobírku, tedy při doručení zboží buď hotově nebo kartou. Zajímavou novinkou je platba službou Twisto - poskytovatel této služby fakturu zaplatí za Tebe a Ty pak máš čtrnáct dní na to, abys zaplatil jemu. Během těch čtrnácti dnů nenaskakují žádné úroky ani poplatky. Tuto službu jsem dvakrát vyzkoušel a nepovedlo se mi zatím najít nějaký háček, přesto vybízím k opatrnosti - nějaký háček se zpravidla objeví ve všem výhodném a ve věcech finančních by jeho zaseknutí mohlo nepříjemně zabolet :)
Způsob doručení bývá v zásadě trojí: osobní odběr v kamenné pobočce nebo skladu (za tuto variantu by Ti obchod neměl účtovat žádný příplatek, někdy však odběrné místo není tak blízko, aby se to vyplatilo), převzetí od kurýra (většinou PPL, DHL, Česká pošta) nebo vyzvednutí v nějaké úschovně (Zásilkovna, Česká pošta, úschovné boxy v obchodních domech, na benzinkách, na ulici,...), přičemž kurýr a úschovna bývají zpoplatněné, ale na to Tě obchod musí upozornit. Pokud si zboží vyzvedáváš od kurýra, dá Ti podepsat lejstro, že sis převzal a v balíku je všechno, co tam být má. Nepodepisuj to dřív, než si balík otevřeš a přesvědčíš se, že je vše v pořádku. Pokud na nesrovnalosti přijdeš až po podpisu, kdy kurýr už bude v trapu, budeš se těžko dovolávat nápravy...
A tím se dostáváme k poslední věci - vracení zboží a reklamace. V tomto ohledu poskytuje nakupování přes internet velké výhody oproti nákupu v kamenné prodejně. Pokud si něco koupíš na dálku (po telefonu nebo právě přes internet), máš právo do 14 dnů od koupi odstoupit od smlouvy - jednoduše vrátíš koupenou věc a obchod Ti vrátí peníze. Musíš k tomu vyplnit nějaký formulář, ale s tím by Ti měl helpdesk nebo infolinka obchodu poradit. Vrátit se ale nedá všechno, jsou jisté výjimky, které sice vrátit můžeš, ale nikdo Ti za ně už nic nedá. Mezi tyto výjimky patří zboží podléhající rychlé zkáze (potraviny), prostředky osobní hygieny (zubní kartáček, ale třeba i elektrický holicí strojek), zboží upravené podle Tvých představ (třeba podle Tvého výběru smontovaná koloběžka, potištěná kytara apod.), noviny a časopisy nebo cédéčka či jiné nosiče s hudbou, videem nebo softwarem, které byly vyňaty z obalu (celkem pochopitelně - nemůžeš si koupit hru, nainstalovat a vrátit do dvou týdnů, že chceš peníze zpátky...).
Reklamace fungují stejně jako v kamenných obchodech. Pokud se zboží rozbije ne Tvojí vinou, můžeš za ně požadovat buď nový bezvadný kus (pokud je to vzhledem k poškození úměrné. Pokud je poškození malé, obchodník Ti může bezplatně opravit Tebou zakoupený kus) nebo při opakovaných vadách stejného charakterou vrácení peněz (třeba když potřetí reklamuješ boty kvůli tomu, že se Ti odlepila podrážka).
Všechno, co tu bylo napsáno, se týká nakupování v obchodech, které mají sídlo v ČR. Nic Ti samozřejmě nebrání v nakupování v zahraničních eshopech, ale to je na další dlouhé povídání, na co všechno je potřeba tam dávat pozor (proclení zboží, různá legislativa,..). Tak o tom snad zase někdy příště.
Počkej, pošlu Ti to poštou!
Buď safe online s Jirkou Králem
Cesta k lepšímu internetu začíná u Tebe!
Bezpečně na Internetu - udělejme si v tom jasno!
Reálné případy a dopady sextingu
Sexting II. Víš, s kým se seznamuješ?
Bacha na sexting
"Nevěřte citátům na internetu, nemusí být pravé." - Abraham Lincoln, 1862
Internetová identita - naše druhé já?
Na internetu se chováme nejen slušně, ale i opatrně!
Jak vymyslet heslo a jak ho nezapomenout
Slavným proti své vůli aneb O fotkách a videu na internetu
To (ne)vysvětlíš?!
Google jasnovidec
Welcome to the Internet - let me be your guide!
Vyhráli jste milion korun! Pošlete nám své číslo účtu a heslo…
Kybergrooming.-Milacek-nebo-uchylak-P7027572.html">Kybergrooming. Miláček, nebo úchylák?
Kyberstalking? Nebezpečné pronásledování!
V zajetí sítě her
Je to challenge nebo damage? Jak přežít výzvy na internetu
Kvanta sociálních sítí, aneb když dva dělají totéž, není to vždycky totéž